søndag 20. mars 2011

Strikkebag

På lagsmøtene våre er det mange som strikker. Meg selv inkludert. Jeg ble så lei av plastposene med strikketøy i,  og siden jeg stadig surfer rundt i bloggverdenen fant jeg inspirasjon til denne baggen. Det er samme fremgangsmåte som å sy en toalettbag, men med et håndtak. 
 På denne har jeg skjøtet en 30 cm på midten. Målet på biten jeg bruker her er 58x43 cm. Jeg har tatt utgangspunkt i glidelåsen. Min er 40 cm.  Nå har Stoff og Stil åpnet butikk på Alnabru. De har lange glidelåser til 9.90 pr.stykk!! i mange farger. Jeg har også sett at på Katrines Quiltestue får man også lange glidelåser i alle regnbuens farger til 39.90. Litt dyrere, men i veldig fine farger!!  På vrangen bruker jeg plastbelagt tekstil, også fra SogS.  Voksduk  kan også brukes, men er vanskeligere å sy i. Du kan selvfølgelig også vattere og quilte på vanlig måte!!
 De to stoffene legges kant i kant, vrange mot vrange.  Glidelåsen syes  rett på rett, først på den ene siden. Så brettes stoffbiten over og den syes på den andre siden.
 Når du da vrenger hele greia, har du en sylinder med en pent isydd glidlås!!  Vreng den tilbake.

 Nå skal sylinderen lukkes. Jeg sentrere glidelåsen i midten. Setter en strek der jeg vil ha sømmen. Syr på tvers. Er glidelåsen for lang, syr jeg bare over.


 Så er det andre siden. Pass på i ha åpning i glidelåsen  når den andre enden syes igjen. Hvis ikke får du ikke åpnet baggen.
 Nå skal alle 4 hjørnene syes på tvers. Jeg bretter hjørnene i 90graders vinkel. Måler opp 2,5", sikter i sømmen, setter en strek og syr. Jeg ønsker også å ha et håndtak.  Det er skåret 10x4" brettet inn mot midten, brettet igjen og sydd over med 3-4 sømmer.  Håndtaket skal sitte på toppen av baggen, altså der hvor den man holder i er,  når glidelåsen er lukket. Se bilde. Det letteste er å sprette litt opp i sømmen der hvor håndtaket skal inn, og så sy sammen igjen. Da har du sjans til å justere lengden på håndtaket. Når disse tingene er gjort, klipp av hjørnene med 1 cm sømmon og zigzag over sårkanten.  Grunnen til at jeg bruker platbelagt stoff er fordi disse baggene lett kan brukes som skoposer også!!

Disse har jeg laget tidligere. Det er årsmøte i Tromsø i helgen. Noen av medlemmene vår er der, jeg tenker at det helt sikkert hadde vært gøy å være der!!  Håper du får en fin søndag!! Hilsen AnneKari:-)

4 kommentarer:

  1. Så flott (og generøst!) at det også fins mønster på bloggen vår!

    KristinE

    SvarSlett
  2. Yes! Tusen takk for at du deler denne!!!

    SvarSlett
  3. Heisann! Ville bare takke for oppskrifta! Er ingen dreven syerske, men har lyst til å prøve meg:-) tusen takk! Vennlig hilsen Sunniva

    SvarSlett
  4. Dette syns jeg er veldig smart og perfekt til gave til de som har alt

    SvarSlett